71 99 36 21 kontakt@locked.dk

Hvad er et Escape Room?

Læs mere om Escape Rooms nedenfor ↓

Teamwork

Alle vores Escape Rooms er udviklet med fokus på teamwork. Derfor er nøglen til succes i vores Escape Rooms samarbejde.

s

Spænding

I vores Escape Rooms vil I opleve en stemning og spænding, som vil gøre, at I lever jer helt ind i scenariet.

Sammenhold

Et besøg hos Locked vil med garanti være en sammenholdsskabende oplevelse, som vil bringe jer tættere sammen.

Konceptet er simpelt; Dig og din gruppe låses inde i et rum! Det er nu jeres opgave at samarbejde om at finde ledetråde og løse gåder for derved at slippe ud af rummet. Hver eneste gåde/opgaver som I løser, vil give jer mulighed for at åbne låsen til en skuffe, skab eller lignende i rummet, og her vil I finde noget som kan hjælpe jer videre i spillet. Oplevelsen vil være fyldt med spænding, overraskelser og samarbejde.

Live udbrydderspil (Escape Room / Locked Room)

Det kan være svært at beskrive præcist hvordan en Escape Room oplevelse er – det skal simpelthen opleves! I videoerne ovenfor kan du dog få et indblik i den stemning du vil opleve et Escape Room / Locked Room.

For at gennemføre et Escape Room gælder det om at tænke logisk

Kort beskrevet bliver dig og din gruppe låst inde i et Escape Room, og det er nu jeres opgave at samarbejde om at finde ledetråde og spor, som kan hjælpe jer med i sidste ende at undslippe rummet.

Er man låst rigtigt inde?

Nej, det er man ikke. Det vil altid være muligt at forlade rummet, hvis behovet skulle opstå.

Hvor lang tid tager det?

Man har 60 minutter til at gennemføre selve Escape Room’et. Derudover er der introduktion og afslutning – i alt tager oplevelsen ca. 1,5 time.

Hvor mange skal man være?

Man kan være helt ned til 2 personer og op til 5 personer i et Escape Room. Vi har dog flere Escape Rooms og kan derfor håndtere grupper på 30 personer til et to timers arrangement. Ved flere personer anbefaler vi vores teambuilding-koncepter Rejseholdet eller BombSquad.

Hvem egner Escape Rooms sig til?

Det korte svar: Alle! Vi har flest besøgende i alderen 24 – 44 år, men Escape Rooms egner sig generelt til alle (med undtagelse af mindre børn). Escape Rooms er en af de få aktiviteter hvor en bedstemor på 72 år har det lige så sjovt som sine børn på 40 år og sine børnebørn på 13 år. 

Anmeldelser

Hos Locked er vores gæsters oplevelse alfa omega. Derfor går vi meget op i at give vores gæster den bedst mulige oplevelse – hver gang! Resulteret ses i vores anmeldelser på TripAdvisor:

  • Hvad er et Escape Room  Havde en rigtig fed oplevelse med gutterne. Følte ikke at de forskellige puzzles var for nemme eller for svære, og de få gange vi sad fast, var de gode til at give os hints, uden at direkte give os svaret.

    Hvad er et Escape Room KennethT1480
    1/01/1970

    Hvad er et Escape Room  Levede virkelig op til mine forventninger! Super sjovt og tiden løber afsted. Den time går alt simpelthen hurtigt.

    Hvad er et Escape Room Rasmus D
    1/01/1970

    Hvad er et Escape Room  Meget spooky. Kan klart sige at du skal prøve det. Vi prøvede Kidnapped som var den nemmeste men sværeste af de andre??? ? Prøv det bare.

    Hvad er et Escape Room 2005OH
    1/01/1970
  • Hvad er et Escape Room  Det var super spændene og sjovt. Det var også noget sværere end jeg troede, men man bliver hurtigt grebet af det.

    Hvad er et Escape Room frederik d
    4/07/2019

    Hvad er et Escape Room  Bestemt ikke sidste gang vi kommer der. Godt og gennemført arrangement. Dog ikke for mindre børn. PRØV DET!!

    Hvad er et Escape Room Lenedanner
    7/22/2019

    Hvad er et Escape Room  Vi besøgte Locked i 30 graders varme, men ikke kun derfor vi fik sved på panden. Skægt og udfordrende.

    Hvad er et Escape Room Johnny K
    7/26/2019
  • Hvad er et Escape Room  Vi var 4 som skulle prøve et rum, og det fungerede fint. Fik god instruktion fra starten, selvom det gik LIDT hurtigt! Sjov, interessant og spændende opgave. Vi måtte ha´ hjælp undervejs via walkietalkie og det fungerede også fint:-) En GOD oplevelse!!

    Hvad er et Escape Room Thorell
    1/01/1970

    Hvad er et Escape Room  Vi besøgte Locked i Herning med vores teenage sønner og deres bedsteforældre og det var en kanon oplevelse. Vi blev godt instrueret inden vi blev låst inde. Vi syntes det var en vildt fed og spændende oplevelse som vi helt sikkert vil prøve igen. Det...Mere

    Hvad er et Escape Room Hoeeg75
    4/09/2019

    Hvad er et Escape Room  Sjovt, og udfordrende, selvom det var en meget lille ting vi sad fast på, så gik det hele ? 2 minutter igen

    Hvad er et Escape Room Xequz
    1/01/1970
Uddybende information om Escape Room:

Live Escape Rooms er et relativt nyt begreb, som udspringer fra videospil. Det første Escape Room videospil udkom i 2004, og tre år senere blev konceptet reformeret og redesignet som en live udgave, hvor grupper nu i et fysisk lokale kunne prøve kræfter med konceptet. Live Escape Rooms spredte sig hurtigt i Asien og i 2011-2013 blev konceptet udbredt til større byer i Europa og USA. I dag er Live Escape Rooms at finde i næsten hele verden.

Escape Rooms er et teambaseret spil, hvor målet er at løse gåder og mysterier, for sammen at kunne bryde ud af det rum man er fanget i.

Konceptet er ideelt som gruppeaktiviteter, både for familier og venner. Konceptet nyfortolker teambuilding, og tilbyder familier eller grupper en helt ny måde at interagere med hinanden på.

Nedenfor gives en kort gennemgang af nogle af de elementer, som Escape Rooms kan indeholde. Vær dog opmærksom på, at hvert Escape Room er unikt konstrueret.

Escape Room Herning adskiller sig f.eks. fra konkurrenterne idet vi har Escape Rooms, som består af flere rum – Derfor burde vi måske kalde det for “Escape Appartment” i stedet.

  • Teambaseret – Samarbejde er omdrejningspunkt for hele konceptet. Grupperne består typisk af 2 til 8 personer, som skal undersøge rummet for ledetråde, som kan hjælpe dem med at opnå rummets lås.
  • Et klart mål – Ofte er målet at slippe ud fra rummet. Det kan dog også være at opklare en mordgåde eller noget helt tredje.
  • En baggrundshistorie – Escape Rooms tager udgangspunkt i en historie som f.eks. ”Flygt fra fængslet”.
  • Atmosfære – Det enkelt Escape Room vil være indrettet og dekoreret således, at det passer til baggrundshistorien. F.eks. kan rummet være indrettet som en fængselscelle.
  • Gåder – Gåderne/opgaverne i rummet kan f.eks. involvere 1) finde skjulte objektet rundt omkring i rummet 2) løse matematiske opgaver 3) finde skjulte kodeord i bøger. Fælles for disse opgaver er, at de vil være forbundet, således at de tilsammen vil give løsninger på, hvordan grupper kan komme ud af rummet.
  • Tidsbegrænset – Typisk vil gruppen kun have 60 minutter til at løse alle gåder, så de kan slippe ud af rummet og dermed gennemføre spillet.

Typiske målgrupper:

 

Dr. Scott Nicholson har indhentet information fra Escape Rooms over hele verden og ud fra denne rapport fordeler Escape Room spillerne sig således:

Hvad er et Escape Room Hvad er et Escape Room

 

Dr. Scott Nicholsons rapport fastslår, at Escape Room favner bredt, idet mange forskellige typer grupper af repræsenteret i blandt de besøgende. Endvidere fastslås det, at Escape Rooms appellere omtrent lige meget til både mænd og kvinder.

Priser:

Priserne på Escape Rooms varierer generelt meget afhængende af geografisk lokation.

Omregnet til danske kroner har Dr. Scott Nicholson beregnet den gennemsnitlige pris til 140 kr. pr. person. Priserne spænder dog vidt, idet Escape Rooms kan koste helt ned til ca. 30 kr. pr. person i Asien.

Sammenholdes priserne med den gennemsnitligt indtægt pr. indbygger i de givne verdensdele, ser priserne mere jævnt fordelte ud:

Hvad er et Escape Room

Videreføres dette til den danske gennemsnitsindkomst (ca. 320.000 kr.) med udgangspunkt i en pris pr. person på 0,06% af gennemsnitsindkomsten giver det følgende: Ca. 192 kr. pr. person.

Hos Escape Room Herning bestræber vi os på at give alle vores gæster den bedst mulige oplevelse. Derfor vil vi evaluere hvert enkelt gruppes oplevelse, og på baggrund af det hele tiden forsøge at optimere gåderne/udfordring samt indretningen i hvert enkelt rum.

Vi ser frem til at give jer til en oplevelsen fyldt med spænding, overraskelser og samarbejde.

Hvordan opbygges et Escape Room?

Yu-kai Chou, som har forsket indenfor spiludvikling og gamification, har udformet Octalysis som er det mest anvendte framework inden for gamification. Overordnet består frameworket af otte faktorer som sikrer involvering, motivation og inspiration. Disse faktorer er vigtige for Locked, at tage højde for i forbindelse med udviklingen af Escape Rooms.

Faktorerne er følgende:

Meaning:

Spilleren føler sig udvalgt og kan se sig selv i spillet via historien.

Accomplishment:

Udvikling/progression er motivationen til fastholdelse af interessen.

Empowerment:

Brugeren involveres i en kreativ proces, hvor de gentagende gange udfordres og ser resultater af deres proces, hvilket er vigtigt for at skabe en balance mellem spillet og brugeren. Det er derfor vigtigt at tingene kan løses på flere forskellige måder, for netop at opnår denne kreativitet.

Ownership:

Deltagerne skal føle ejerskab over spillet, hvilket er en stor motivationsfaktor. Dette ses i form at personlig tilpasning m.m.

Social influence:

Det er afgørende for udbredelse af et spil at det sociale aspekt er i fokus. Her fokuseres der eksempelvis på deling på sociale medier, at spille sammen som hold eller at skabe nye relationer med andre igennem spillet.

Scarcity:

Dette aspekt bygger på at vi som mennesker motiveres af ting vi ikke kan få. Hvilket medfører til at spilleren fastholder interessen for netop at få adgang til at opnå det uopnåelige.

Unpredictablilty:

Vi som mennesker er nysgerrige og interesseret i at finde ud af hvad det ukendte bringer. Derfor fastholdes interessen i spil når der sker noget uventet. Brugeren søger disse elementer for at blive stimuleret og overrasket.

Avoidance:

Dette punkt bygger på frygten for at føle sig uden for, og har fået en større og større betydning, da individet er bange for at gå glip af det som andre bekendte oplever, dette kaldes også FOMO (Fear of missing out).

Flere af ovenstående punkter anvendes allerede hos Locked. Eksempelvis empowerment, hvor brugeren udfordres. Locked har udarbejdet flere gåder som kræver at gæsterne bruger deres kreativitet, intellektualitet og generelt tænker anderledes end normalt. Unpredictability anvendes også da mennesket godt kan lide at se progression og blive overrasket uventet.

Af ovenstående skal det ikke forstås at det er nødvendigt at implementere alle Yu-kai Chou punkter. Det giver derimod et overblik over alle de faktorer som kan implementeres i et godt spil. Locked Escape Room fokuserer på særlig ét punkt – nemlig elementet Accomplishment.

Locked har desuden med inspiration i berettermodellen opbygget rummene ud fra ønsket om, at rummene skal udvikle sig, for netop, at fastholde motivationen samt udviklingen. Ved berettermodellen ses en hurtig stigning i spænding, hvorefter der kommer en kort fald med mulighed for større fordybelse, afbrudt af et “point of no return”, hvorefter der bygges op til dens klimaks. I Lockeds tilfælde ses det eksempelvis, at alle rummene starter “nemt” og giver gruppen en succesoplevelse, hvorefter gruppen vil møde flere og mere dybdegående gåder afbrudt af noget uventet, som overrasker gæsterne. Endvidere vil musikken intensiveres i takt med spillet og vil bl.a. i de sidste 10 minutter blive domineret af stressende effekter såsom et tikkende ur.

Udover Accomplishment fokuseres der også særligt på Unpredictablilty og Scarcity. Eksempelvis ved, at gæsterne ikke kender antallet af låse eller, hvad der gemmer sig bag de lukkede døre. Derudover har Locked bevidst placeret elementer synligt for gæsterne dog utilgængelige eksempelvis, en nøgle låst inde i et glasskab eller ved, at placere nøglerne til håndjernene uden for rækkevidde.