71 99 36 21 kontakt@locked.dk

Hvad er et Escape Room?

Konceptet er simpelt; Dig og din gruppe låses inde i et rum! Det er nu jeres opgave at samarbejde om at finde ledetråde og løse gåder for derved at slippe ud af rummet. Hver eneste gåde/opgaver som I løser, vil give jer mulighed for at åbne låsen til en skuffe, skab eller lignende i rummet, og her vil I finde noget som kan hjælpe jer videre i spillet. Oplevelsen vil være fyldt med spænding, overraskelser og samarbejde.

Afspil videoen og lær mere om Escape Rooms:

  •   Jeg kan klart anbefale Locked Herning, hvis man vil udfordres psykisk og have en spændingsfyldt aften

    thumb ollebolle17
    12/20/2018
  •   Det var virkelig spændende og også meget uhyggeligt. Det levede også meget op til mine forventninger.

    thumb Alexcbr123
    1/01/1970
  •   Vi var 5 drenge ude at prøve kræfter med rummet infected. Utroligt sjovt og udfordrende. God service og smilende personale herude. Kan klart anbefales.

    thumb Steffan H
    9/29/2018
  •   Vi var 4 som skulle prøve et rum, og det fungerede fint. Fik god instruktion fra starten, selvom det gik LIDT hurtigt! Sjov, interessant og spændende opgave. Vi måtte ha´ hjælp undervejs via walkietalkie og det fungerede også fint:-) En GOD oplevelse!!

    thumb Thorell
    1/01/1970
  •   En spændende gåde med en fed historie til. En god udfordring og de fleste af os overlevede . ?? til locked

    thumb Kasper N
    12/08/2018
  •   Vi besøgte Locked i Herning med vores teenage sønner og deres bedsteforældre og det var en kanon oplevelse. Vi blev godt instrueret inden vi blev låst inde. Vi syntes det var en vildt fed og spændende oplevelse som vi helt sikkert vil prøve igen. Det...Mere

    thumb Hoeeg75
    4/09/2019
  •   Dejlig og sjov oplevelse. Det var udfordrende og en god teambuildingsøvelse for familien. Det kan varmt anbefales

    thumb Kaare25
    1/01/1970
  •   Vi har været 20 til alternativ julefrokost hos Locked i Herning. Aldrig har jeg oplevet et så perfekt planlagt, gennemført og gennemtænkt arrangement. Alle blev grebet af “Terrorscenariet” og det efterfølgende julefrokost arrangement blev afviklet perfekt. Intet manglede, personalet var utrolig opmærksom og iagttagende. Maden...Mere

    thumb Achka18
    12/11/2018
  •   En fed oplevelse, hvor man fik pulsen op og afprøvet de små grå. Massere af fede gåder og fede temaer. Helt klart et par timer værd

    thumb Cecilie H
    9/23/2018

Teamwork

Alle vores Escape Rooms er udviklet med fokus på teamwork. Derfor vil I blive nødt til at samarbejde, hvis I vil gennemføre “spillet”.

s

Spænding

I vores Escape Rooms vil I opleve en stemning og spænding, som vil gøre, at I lever dig helt ind i scenariet.

Sammenhold

Et besøg hos Locked vil med garanti være en sammenholdsskabende oplevelse, som vil bringe jer tættere sammen.
Hvordan opbygges et Escape Room?

Yu-kai Chou, som har forsket indenfor spiludvikling og gamification, har udformet Octalysis som er det mest anvendte framework inden for gamification. Overordnet består frameworket af otte faktorer som sikrer involvering, motivation og inspiration. Disse faktorer er vigtige for Locked, at tage højde for i forbindelse med udviklingen af Escape Rooms.

Faktorerne er følgende:

Meaning:

Spilleren føler sig udvalgt og kan se sig selv i spillet via historien.

Accomplishment:

Udvikling/progression er motivationen til fastholdelse af interessen.

Empowerment:

Brugeren involveres i en kreativ proces, hvor de gentagende gange udfordres og ser resultater af deres proces, hvilket er vigtigt for at skabe en balance mellem spillet og brugeren. Det er derfor vigtigt at tingene kan løses på flere forskellige måder, for netop at opnår denne kreativitet.

Ownership:

Deltagerne skal føle ejerskab over spillet, hvilket er en stor motivationsfaktor. Dette ses i form at personlig tilpasning m.m.

Social influence:

Det er afgørende for udbredelse af et spil at det sociale aspekt er i fokus. Her fokuseres der eksempelvis på deling på sociale medier, at spille sammen som hold eller at skabe nye relationer med andre igennem spillet.

Scarcity:

Dette aspekt bygger på at vi som mennesker motiveres af ting vi ikke kan få. Hvilket medfører til at spilleren fastholder interessen for netop at få adgang til at opnå det uopnåelige.

Unpredictablilty:

Vi som mennesker er nysgerrige og interesseret i at finde ud af hvad det ukendte bringer. Derfor fastholdes interessen i spil når der sker noget uventet. Brugeren søger disse elementer for at blive stimuleret og overrasket.

Avoidance:

Dette punkt bygger på frygten for at føle sig uden for, og har fået en større og større betydning, da individet er bange for at gå glip af det som andre bekendte oplever, dette kaldes også FOMO (Fear of missing out).

Flere af ovenstående punkter anvendes allerede hos Locked. Eksempelvis empowerment, hvor brugeren udfordres. Locked har udarbejdet flere gåder som kræver at gæsterne bruger deres kreativitet, intellektualitet og generelt tænker anderledes end normalt. Unpredictability anvendes også da mennesket godt kan lide at se progression og blive overrasket uventet.

Af ovenstående skal det ikke forstås at det er nødvendigt at implementere alle Yu-kai Chou punkter. Det giver derimod et overblik over alle de faktorer som kan implementeres i et godt spil. Locked Escape Room fokuserer på særlig ét punkt – nemlig elementet Accomplishment.

Locked har desuden med inspiration i berettermodellen opbygget rummene ud fra ønsket om, at rummene skal udvikle sig, for netop, at fastholde motivationen samt udviklingen. Ved berettermodellen ses en hurtig stigning i spænding, hvorefter der kommer en kort fald med mulighed for større fordybelse, afbrudt af et “point of no return”, hvorefter der bygges op til dens klimaks. I Lockeds tilfælde ses det eksempelvis, at alle rummene starter “nemt” og giver gruppen en succesoplevelse, hvorefter gruppen vil møde flere og mere dybdegående gåder afbrudt af noget uventet, som overrasker gæsterne. Endvidere vil musikken intensiveres i takt med spillet og vil bl.a. i de sidste 10 minutter blive domineret af stressende effekter såsom et tikkende ur.

Udover Accomplishment fokuseres der også særligt på Unpredictablilty og Scarcity. Eksempelvis ved, at gæsterne ikke kender antallet af låse eller, hvad der gemmer sig bag de lukkede døre. Derudover har Locked bevidst placeret elementer synligt for gæsterne dog utilgængelige eksempelvis, en nøgle låst inde i et glasskab eller ved, at placere nøglerne til håndjernene uden for rækkevidde.

Uddybende forklaring af Escape Rooms:

Live Escape Rooms er et relativt nyt begreb, som udspringer fra videospil. Det første Escape Room videospil udkom i 2004, og tre år senere blev konceptet reformeret og redesignet som en live udgave, hvor grupper nu i et fysisk lokale kunne prøve kræfter med konceptet. Live Escape Rooms spredte sig hurtigt i Asien og i 2011-2013 blev konceptet udbredt til større byer i Europa og USA. I dag er Live Escape Rooms at finde i næsten hele verden.

Escape Rooms er et teambaseret spil, hvor målet er at løse gåder og mysterier, for sammen at kunne bryde ud af det rum man er fanget i.

Konceptet er ideelt som gruppeaktiviteter, både for familier og venner. Konceptet nyfortolker teambuilding, og tilbyder familier eller grupper en helt ny måde at interagere med hinanden på.

Nedenfor gives en kort gennemgang af nogle af de elementer, som Escape Rooms kan indeholde. Vær dog opmærksom på, at hvert Escape Room er unikt konstrueret.

Escape Room Herning adskiller sig f.eks. fra konkurrenterne idet vi har Escape Rooms, som består af flere rum – Derfor burde vi måske kalde det for “Escape Appartment” i stedet.

  • Teambaseret – Samarbejde er omdrejningspunkt for hele konceptet. Grupperne består typisk af 2 til 8 personer, som skal undersøge rummet for ledetråde, som kan hjælpe dem med at opnå rummets lås.
  • Et klart mål – Ofte er målet at slippe ud fra rummet. Det kan dog også være at opklare en mordgåde eller noget helt tredje.
  • En baggrundshistorie – Escape Rooms tager udgangspunkt i en historie som f.eks. ”Flygt fra fængslet”.
  • Atmosfære – Det enkelt Escape Room vil være indrettet og dekoreret således, at det passer til baggrundshistorien. F.eks. kan rummet være indrettet som en fængselscelle.
  • Gåder – Gåderne/opgaverne i rummet kan f.eks. involvere 1) finde skjulte objektet rundt omkring i rummet 2) løse matematiske opgaver 3) finde skjulte kodeord i bøger. Fælles for disse opgaver er, at de vil være forbundet, således at de tilsammen vil give løsninger på, hvordan grupper kan komme ud af rummet.
  • Tidsbegrænset – Typisk vil gruppen kun have 60 minutter til at løse alle gåder, så de kan slippe ud af rummet og dermed gennemføre spillet.

Typiske målgrupper:

 

Dr. Scott Nicholson har indhentet information fra Escape Rooms over hele verden og ud fra denne rapport fordeler Escape Room spillerne sig således:

Escape Room Herning Escape Room Herning

 

Dr. Scott Nicholsons rapport fastslår, at Escape Room favner bredt, idet mange forskellige typer grupper af repræsenteret i blandt de besøgende. Endvidere fastslås det, at Escape Rooms appellere omtrent lige meget til både mænd og kvinder.

Priser:

Priserne på Escape Rooms varierer generelt meget afhængende af geografisk lokation.

Omregnet til danske kroner har Dr. Scott Nicholson beregnet den gennemsnitlige pris til 140 kr. pr. person. Priserne spænder dog vidt, idet Escape Rooms kan koste helt ned til ca. 30 kr. pr. person i Asien.

Sammenholdes priserne med den gennemsnitligt indtægt pr. indbygger i de givne verdensdele, ser priserne mere jævnt fordelte ud:

Escape Room gennemsnitspris

Videreføres dette til den danske gennemsnitsindkomst (ca. 320.000 kr.) med udgangspunkt i en pris pr. person på 0,06% af gennemsnitsindkomsten giver det følgende: Ca. 192 kr. pr. person.

Hos Escape Room Herning bestræber vi os på at give alle vores gæster den bedst mulige oplevelse. Derfor vil vi evaluere hvert enkelt gruppes oplevelse, og på baggrund af det hele tiden forsøge at optimere gåderne/udfordring samt indretningen i hvert enkelt rum.

Vi ser frem til at give jer til en oplevelsen fyldt med spænding, overraskelser og samarbejde.