Hvad er et escape room?

– En film hvor du selv spiller hovedrollen!

Hvad er et Escape Room

Et Escape Room kan sammenlignes med en biografoplevelse – men i stedet for at sætte dig tilbage i stolen, deltager du og dit hold selv aktivt. I skal løse opgaver og udfordringer for til sidst at kunne slippe ud af rummet.

Se videoen for mere information:

Hvad er et Escape Room
Infomercial | LOCKED | Hvad er et Escape Room?

Så, hvad er et Escape Room helt Konkret?

Helt konkret; Dig og din gruppe låses inde i et rum! Det er nu jeres opgave at samarbejde om at finde ledetråde og løse gåder for derved at slippe ud af rummet. Hver eneste gåde/opgaver som I løser, vil give jer mulighed for at åbne låsen til en skuffe, skab eller lignende i rummet, og her vil I finde noget som kan hjælpe jer videre i spillet. Oplevelsen vil være fyldt med spænding, overraskelser og samarbejde.

Flere forskellige Escape Room temaer

Hos Locked Escape Room bestræber vi efter at have minimum 3 forskellige temaer på hver lokation – f.eks. The Undead, Crime Scene og Kidnapped. Det betyder at du skal vælge det Escape Room tema som du finder mest interessant. Alle temaer er gode, men de varierer i sværhedsgrad og i hvor uhyggelige de er – I kan læse mere omkring hvert tema under den specifikke afdeling.

Er man virkelig låst inde i et Escape Room?

Nej – det er altid muligt at forlade rummet hvis der f.eks. opstår en nødsituation idet der altid er en nødudgang i vores Escape Room. Hvis du og dit hold ikke når at gennemføre rummet indenfor de 60 minutter, vil en instruktør komme ind i rummet og gennemgå hvad I mangler for at gennemføre det specifikke Escape Room. Vi garanterer at vores Escape Rooms er sjove også selvom du ikke når at gennemføre hele rummet.

Hvor mange kan man være i et Escape Room?

I hvert Escape Room kan man maximalt være 6 personer (vi anbefaler dog 3-4 personer for den optimale oplevelse). Er man f.eks. 8 personer skal man derfor opdeles i to hold, men vi har altid flere Escape Rooms på hver lokation, således at alle kan være i gang samtidigt.

Hvor lang tid tager et Escape Room?

I alt ca. 70-80 minutter. I selve Escape Room’et har I 60 minutter til at løse missionen, og derudover er der 5-10 minutters introduktion og afslutning.

Hvad gør Locked til Danmarks bedste Escape Room kæde?

Hos Locked Escape Rooms har vi fokus på helhedsoplevelsen. Derfor er vores lokationer større end vores konkurrenters således at der både er plads til nogle store Escape Rooms, som ikke bare består af et eller to rum, men derimod altid minimum 3 rum. Derudover har vi også sørget for, at der på alle vores lokationer er en hyggeligt lounge, som sikrer at vores gæster både kan få en god introduktion og afslutning.

Hvert enkelt af vores Escape Rooms er designet med fokus på autencitet, for at sikre at vores gæster kan leve sig 100% ind i scenariet – uanset hvilket tema der vælges.

Generelt er alle vores Escape Rooms udfordrende, sjove og sikre!

Ovenstående er vores gæster heldigvis enige i, og det ses blandt andet i vores anmeldelser på Facebook. Google og Tripadvisor hvor vi alle steder har 5/5 stjerner. Se mere på Tripadvisor: HER

Klar til at booke? – Vælg lokation her: HER

Ønsker du stadig at læse mere om Escape Rooms?

– Så kan du læse mere i de to bokse nedenfor:

Uddybende information om Escape Rooms

Hvad er et Escape Room?

Live Escape Rooms er et relativt nyt begreb, som udspringer fra videospil. Det første Escape Room videospil udkom i 2004, og tre år senere blev konceptet reformeret og redesignet som en live udgave, hvor grupper nu i et fysisk lokale kunne prøve kræfter med konceptet. Live Escape Rooms spredte sig hurtigt i Asien og i 2011-2013 blev konceptet udbredt til større byer i Europa og USA. I dag er Live Escape Rooms at finde i næsten hele verden.

Escape Rooms er et teambaseret spil, hvor målet er at løse gåder og mysterier, for sammen at kunne bryde ud af det rum man er fanget i.

Konceptet er ideelt som gruppeaktiviteter, både for familier og venner. Konceptet nyfortolker teambuilding, og tilbyder familier eller grupper en helt ny måde at interagere med hinanden på.

Nedenfor gives en kort gennemgang af nogle af de elementer, som Escape Rooms kan indeholde. Vær dog opmærksom på, at hvert Escape Room er unikt konstrueret.

Escape Room Herning adskiller sig f.eks. fra konkurrenterne idet vi har Escape Rooms, som består af flere rum – Derfor burde vi måske kalde det for “Escape Appartment” i stedet.

  • Teambaseret – Samarbejde er omdrejningspunkt for hele konceptet. Grupperne består typisk af 2 til 8 personer, som skal undersøge rummet for ledetråde, som kan hjælpe dem med at opnå rummets lås.
  • Et klart mål – Ofte er målet at slippe ud fra rummet. Det kan dog også være at opklare en mordgåde eller noget helt tredje.
  • En baggrundshistorie – Escape Rooms tager udgangspunkt i en historie som f.eks. ”Flygt fra fængslet”.
  • Atmosfære – Det enkelt Escape Room vil være indrettet og dekoreret således, at det passer til baggrundshistorien. F.eks. kan rummet være indrettet som en fængselscelle.
  • Gåder – Gåderne/opgaverne i rummet kan f.eks. involvere 1) finde skjulte objektet rundt omkring i rummet 2) løse matematiske opgaver 3) finde skjulte kodeord i bøger. Fælles for disse opgaver er, at de vil være forbundet, således at de tilsammen vil give løsninger på, hvordan grupper kan komme ud af rummet.
  • Tidsbegrænset – Typisk vil gruppen kun have 60 minutter til at løse alle gåder, så de kan slippe ud af rummet og dermed gennemføre spillet.

Typiske målgrupper:

 

Dr. Scott Nicholson har indhentet information fra Escape Rooms over hele verden og ud fra denne rapport fordeler Escape Room spillerne sig således:

Hvad er et Escape Room Hvad er et Escape Room

 

Dr. Scott Nicholsons rapport fastslår, at Escape Room favner bredt, idet mange forskellige typer grupper af repræsenteret i blandt de besøgende. Endvidere fastslås det, at Escape Rooms appellere omtrent lige meget til både mænd og kvinder.

Priser:

Priserne på Escape Rooms varierer generelt meget afhængende af geografisk lokation.

Omregnet til danske kroner har Dr. Scott Nicholson beregnet den gennemsnitlige pris til 140 kr. pr. person. Priserne spænder dog vidt, idet Escape Rooms kan koste helt ned til ca. 30 kr. pr. person i Asien.

Sammenholdes priserne med den gennemsnitligt indtægt pr. indbygger i de givne verdensdele, ser priserne mere jævnt fordelte ud:

Hvad er et Escape Room

Videreføres dette til den danske gennemsnitsindkomst (ca. 320.000 kr.) med udgangspunkt i en pris pr. person på 0,06% af gennemsnitsindkomsten giver det følgende: Ca. 192 kr. pr. person.

Hos Locked Escape Room  bestræber vi os på at give alle vores gæster den bedst mulige oplevelse. Derfor vil vi evaluere hvert enkelt gruppes oplevelse, og på baggrund af det hele tiden forsøge at optimere gåderne/udfordring samt indretningen i hvert enkelt rum.

Vi ser frem til at give jer til en oplevelsen fyldt med spænding, overraskelser og samarbejde.

Hvordan opbygges et Escape Room?

Processen i at opbygge et Escape Room:

Yu-kai Chou, som har forsket indenfor spiludvikling og gamification, har udformet Octalysis som er det mest anvendte framework inden for gamification. Overordnet består frameworket af otte faktorer som sikrer involvering, motivation og inspiration. Disse faktorer er vigtige for Locked, at tage højde for i forbindelse med udviklingen af Escape Rooms.

Faktorerne er følgende:

Meaning:

Spilleren føler sig udvalgt og kan se sig selv i spillet via historien.

Accomplishment:

Udvikling/progression er motivationen til fastholdelse af interessen.

Empowerment:

Brugeren involveres i en kreativ proces, hvor de gentagende gange udfordres og ser resultater af deres proces, hvilket er vigtigt for at skabe en balance mellem spillet og brugeren. Det er derfor vigtigt at tingene kan løses på flere forskellige måder, for netop at opnår denne kreativitet.

Ownership:

Deltagerne skal føle ejerskab over spillet, hvilket er en stor motivationsfaktor. Dette ses i form at personlig tilpasning m.m.

Social influence:

Det er afgørende for udbredelse af et spil at det sociale aspekt er i fokus. Her fokuseres der eksempelvis på deling på sociale medier, at spille sammen som hold eller at skabe nye relationer med andre igennem spillet.

Scarcity:

Dette aspekt bygger på at vi som mennesker motiveres af ting vi ikke kan få. Hvilket medfører til at spilleren fastholder interessen for netop at få adgang til at opnå det uopnåelige.

Unpredictablilty:

Vi som mennesker er nysgerrige og interesseret i at finde ud af hvad det ukendte bringer. Derfor fastholdes interessen i spil når der sker noget uventet. Brugeren søger disse elementer for at blive stimuleret og overrasket.

Avoidance:

Dette punkt bygger på frygten for at føle sig uden for, og har fået en større og større betydning, da individet er bange for at gå glip af det som andre bekendte oplever, dette kaldes også FOMO (Fear of missing out).

Flere af ovenstående punkter anvendes allerede hos Locked. Eksempelvis empowerment, hvor brugeren udfordres. Locked har udarbejdet flere gåder som kræver at gæsterne bruger deres kreativitet, intellektualitet og generelt tænker anderledes end normalt. Unpredictability anvendes også da mennesket godt kan lide at se progression og blive overrasket uventet.

Af ovenstående skal det ikke forstås at det er nødvendigt at implementere alle Yu-kai Chou punkter. Det giver derimod et overblik over alle de faktorer som kan implementeres i et godt spil. Locked Escape Room fokuserer på særlig ét punkt – nemlig elementet Accomplishment.

Locked har desuden med inspiration i berettermodellen opbygget rummene ud fra ønsket om, at rummene skal udvikle sig, for netop, at fastholde motivationen samt udviklingen. Ved berettermodellen ses en hurtig stigning i spænding, hvorefter der kommer en kort fald med mulighed for større fordybelse, afbrudt af et “point of no return”, hvorefter der bygges op til dens klimaks. I Lockeds tilfælde ses det eksempelvis, at alle rummene starter “nemt” og giver gruppen en succesoplevelse, hvorefter gruppen vil møde flere og mere dybdegående gåder afbrudt af noget uventet, som overrasker gæsterne. Endvidere vil musikken intensiveres i takt med spillet og vil bl.a. i de sidste 10 minutter blive domineret af stressende effekter såsom et tikkende ur.

Udover Accomplishment fokuseres der også særligt på Unpredictablilty og Scarcity. Eksempelvis ved, at gæsterne ikke kender antallet af låse eller, hvad der gemmer sig bag de lukkede døre. Derudover har Locked bevidst placeret elementer synligt for gæsterne dog utilgængelige eksempelvis, en nøgle låst inde i et glasskab eller ved, at placere nøglerne til håndjernene uden for rækkevidde.

Klar til at booke?

– Vælg afdeling i menuen øverst…